måndag 12 mars 2012

Skola

Jag vet två par som tänker låta sina barn börja tidigare i skolan. Känner de inte de närmare så jag vet inte deras huvudargument. Men jag tycker i alla fall att det är galet. Att göra så är att sätta ribban högre (läs kraven) på en gång, att barnen förmodligen kommer att känna att de ligger efter (på ett eller annat sätt) och att det rör till det praktiskt (när de exempelvis inte får spela handboll med sina klasskamrater eftersom de inte tillhör samma årskull.) Jag fattar inte alls hur man tänker som förälder när man gör så.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Men det kan ju också vara så att just de barnen behöver det. Jag började skolan ett år tidigt och är så tacksam för det. Jag kunde läsa innan jag började skolan, var längst bland tjejerna, fick mens bland de första och hade stora bröst.... Det hade varit hemskt att behöva gå med jämnåriga som hade varit ännu senare....

Anneli sa...

När jag gick på lekis (som det hette då) diskuterades det om jag inte borde få börja skolan i stället. Skolledningen pratade med mina föräldrar och jag fick säga mitt också. Tyvärr tror jag att mitt ord vägde ganska tungt för jag ville hellre vara med mina kompisar. Jag hade så sjukt tråkigt mina tre första år i skolan, för jag kunde redan allt. Sett i backspegeln hade det varit bättre om jag hoppat över något år.

Anna-Bell sa...

Barnen jag talar om är endast fem år. Jag känner båda barnen, vet att de är så som femåringar är. Varken mer eller mindre. Jag ser ingen anledning alls att dessa barn skulle börja ett år tidigare i skolan. (Och jag kan inte väga in tidig mens och stora bröst, för det kan man ju inte veta redan nu...)

Ett av mina barn är födda tidigt på året. Det betyder inte att man automatiskt har lättare för sig än de andra barnen i klassen, men det kan göra det.

Jag kommer att förlita mig på att lärarna ser till att mina barn får de utmaningar och den stimulans som de behöver.

Anna-Bell sa...

Förresten så tycker jag att det verkar som att det kan vara en ren prestigegrej, att föräldrar väljer att sätta sina barn tidigare i skolan. Nej, jag har ingen förståelse alls.

Jenny sa...

Det är så himla svårt det där, tycker jag. Vår äldsta blir 12 år i år och vi har funderat mycket kring hennes skolgång. Hon fyller sent på året, men är otroligt snabb och duktig i skolan, och lärarna har haft svårt att ge henne bra utmaningar, trots att de försökt och att vår dialog har varit bra.

Men hon är ju inte redo att gå ett år över i alla avseenden, och skolarbetet är ju inte allt. Vi valde faktiskt att byta skola istället i femman så att hon går på en engelsktalande skola och får nya utmaningar i språket istället (och därmed också i matten, kemin etc eftersom språket kommer in där också).

Det har fungerat bra för henne. Det gör att hon behöver plötsligt göra läxor och plugga hemma. Men inte är det lätt, inte.

Anna-Bell sa...

Jenny:

Jag förstår din poäng och när man talar om en 12-åring som har väldigt lätt för sig tycker jag att det är annat. De barn jag nämnde är endast fem år och det är inget speciellt med dem. Det är inte så att de har lätt för sig eller är tidiga på något sätt, det vet jag då jag har sett barnen på nära håll.

Bra att ni hittade ett alternativ som verkar passa er dotter!

Kattmamman sa...

Jag tänker tvärtom. Skulle gärna se att Mini som är född i december skulle få ett år till på dagis.

Lill som ju är född på samma dag som Gittan är jag bara glad för att han kommer att vara äldst och kanske få det lite lättare.

Anonym sa...

När vår dotter skulle börja ettan rekommenderade hennes lärare att hon skulle börja i tvåan istället och hoppa över ettan helt. Initiativet kom inte alls från oss. Då hade lärarna följt henne genom hela f-klassen och sett hennes utveckling, kunskapsnivå och hur hon fungerade socialt. Det var helt fantastiskt. Från att ha haft ett krävande barn som sökte konflikt (=stimulans, förstod vi senare) fick vi från en dag till en annan en glad harmonisk tjej. Hon går nu i fyran, är bland de duktigare i klassen kunskapsmässigt, är bland de längre, och har kompisar både i klassen och i klassen över. Vi är så glada at hon fick hoppa över ett år!
(Men att börja ett år tidigare hade nog inte fungerat lika bra för henne)

Mary sa...

Jag tror inte heller att det är bra. Jag hoppade över 2:an när jag var liten, och det var hemskt. Jag klarade mig bra rent prestationsmässigt, jag fortsatte vara uttråkad i de flesta ämnen, men socialt klarade jag det inte. Jag är född sent på året, så jag var nästan två år yngre än många andra. Vet dock inte om det var därför det blev jobbigt, men jag tycker att barn ska få vara barn så länge som möjligt. Synd dock att skolan är så oflexibel när det gäller undervisningens innehåll, om den nu fortfarande är det.

Jag tycker det är bisarrt att barn numera börjar i skolan när de är 6 år. Att börja med lite undervisning kan säkert vara bra, men det är ju så få vuxna i förhållande till barnen. Det gäller förvisso skolan överhuvudtaget, tycker jag, men särskilt för de yngsta.