måndag 5 februari 2007

"Så vad gööör du hela dagarna?!"

Ja det är frågan jag får ibland. Många gånger av folk som inte har en bebis. Ja vad gör jag?!

Jag och Prinsen sover till nio-halv tio på morgonen. Då har vi ju ammat på natten allt mellan fyra till tio gånger. Vi går upp och jag fixar mig själv, jag gör i ordning Prinsen och plockar upp i hemmet. Vid elva brukar vi vara ute. Det blir en promenad och eventuellt ärenden som att handla mat eller så kanske vi träffar någon en sväng. Prinsen sover ca 1 1/2 timme medan vi är ute. Jag har som regel att alla ärenden måste vänta tills Prinsen har sovit minst en timme, annars vaknar han oftast då vi går in. Sedan blir det smakportion och amning och lunch till mig.

Oftast är vi hemma på eftermiddagen. Då brukar vi leka på lektäcket och lyssna på musik. Prinsen gillar då man engagerar sig och sjunger med i barnlåtarna. Sedan är det sovning igen, antingen inne eller ute i vagnen. Sover Prinsen inne får jag tid över till att exempelvis vika tvätt, plocka i eller ur diskmaskinen eller damma av hemmet lite. Sedan kommer sambon hem och nej...jag har oftast inte gjort någon middag som står på bordet.

På kvällarna fortsätter jag att plocka och pyssla hemma och springer ner i tvättstugan typ varannan dag. Och utspritt under hela dygnet så ammar jag en massa och byter blöjor så klart. Sedan tillkommer nagelklippning, bad och allt det andra självklara som man gör då man har en bebis.

Det är vad jag gööör hela dagarna! Frågan är egentligen inte vad jag gör nu hela dagarna, utan vad jag gjorde innan Prinsen kom. Hur såg kvällarna ut då jag inte körde amningsrace? Då jag inte grunnade på hur jag skulle kunna få vår bebis att vilja sova i en egen säng? Då jag inte behövde avbryta det jag höll på med för att springa in och titta till en gruffande Prins?Jo, jag längtade efter att göra detta, det var vad jag gjorde! Jag längtade efter detta föräldraliv så att det gjorde ont i kroppen på mig. Och nu är jag här! Det här är ett vardagsliv där vår Prins tar upp de flesta av dygnets alla tänkbara minuter. And I love it!

Inga kommentarer: