torsdag 1 februari 2007

"Har du sett min amningskupa?!"

Så gjorde jag det ännu en gång. Tappade bort amningskupan mitt i natten när jag ammat färdigt Prinsen. Visst skulle jag kunna strunta i den och bara gå upp och hämta en ny. Men jag har någon gång läst på ett paket innehållande amningskupor att de inte ska ges till barn, varav jag har någon slags skräckbild att jag ska vakna och Prinsen har hela munnen full av ludd efter att ha tuggat i sig en kupa. Visst skulle jag kunna ha en strategi som att behålla kupan nerknövlad i bh:n när jag ammar, men då Prinsen vill ha mat glömmer jag allt annat och slänger iväg kupan åt något håll.

Jag börjar leta, tar bort kuddar, känner runt bäddmadrassen och tittar runt omkring Prinsen som sover mellan oss. Ingen kupa. Jag viskar bort mot sambon "Har du sett min amningskupa?" men möts bara av ett snarkande ljud. Jag hittar den bara inte. Måste ge upp.

På morgonen då sambon och Prinsen sover smyger jag upp. Sätter mig i soffan och mornar mig. Sträcker på mig, gäspar och drar händerna genom håret. Men där var det något! Längst uppe på huvudet sitter den borttappade amningskupan. Den har klistrat fast sig med hjälp av den lilla klisterlappen som finns på och har nu tovat ihop mitt långa hår högt uppe på huvudet.

Jag går in i badrummet och ser mig i spegeln. Amningslinne med mjölkfläckar och nu en kupa på huvudet. Trasslar bort håret som fastnat. Min syster, fyrabarnsmamman, brukar säga att man är så ful när man ammar. Har aldrig fattat vad hon har menat. Kanske är det kupor på huvudet hon syftar på. Ingen aning. Måste fråga. Någon som har hört talas om neonfärgade amningskupor? Några som man hittar lätt mot vita lakan. Eller är det lakanen jag måste ändra på. Kanske blå lakan nu? Går och lägger mig igen. Prinsen vaknar och vill äta. Var var det jag la den nu igen? Kupan. Petar på sambon. "Kupan. Har du sett den?!"

Inga kommentarer: