onsdag 2 november 2011

Eko

Jag är väl som folk är mest kanske, när det gäller det ekologiska. Jag väljer ofta ekologiska bananer och mjölk, men inte alltid. Vissa gånger köper jag andra ekologiska grejer i affären, men det är spontant och ingen regel.

Jag sorterar papper, kartong, glas och batterier men inte plast. Jag rensar ur kläder och lämnar till återvinning, köper en del beggat till barnen. För att det känns som en bra grej, billigt och miljövänligt, mindre kemikalier. Till mig själv handlar jag också en del second hand. Jag är förresten ingen shoppare. Är nöjd med det lilla även om det blir "Många bäckar små" ibland. En grej hit och dit, men inte stora fullastade kassar. Oftast. Jag köper sällan smink, utan kör på det jag har. Jag en hudkräm jag vill ha, som jag unnar mig. Men inga andra dyra skönhetssaker. Men det var inte shopping jag skulle skriva om...Utan det ekologiska.

Jag testade Ekolådan ett tag förut. Men det funkade inte fast jag minns inte varför grönsakerna blev kvar i kylen, jag som fixar grönsaker inför (nästan) varje måltid. Kanske ska ge det en chans till?

Ja jag åker för mycket bli. Det är inte bra för miljön. Det är en vana och för att det är smidigt med två barn, jag som far hit och dit. Och om jag ska till stan kostar det mig typ lika mycket att ta bilen. Sjukt va? Ja om det är på helgen och man kan parkera gratis på gatan. Så jag väljer att slippa dela med hostiga människor som inte flyttar sig från barnvagnsplatserna. Försöker dock promenera till dagmamman så ofta jag kan.

Men. Det jag undrar nu är:

1: Vad bör jag göra för att vara lite mer "Eko"? (Tänk nu att vår budget är lite stram då jag ska vara föräldraledig rätt länge och jag bara får 80% av min lilla deltidslön).

2: Vilka hudvårdprodukter är bra och prisvärda? Jag tänker på duschkräm och hudkräm till barnen och mig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ät ekologiskt. Mer bönor, kikärtor och linser i maten, istället för kött.
Välj mat efter säsong.
Angående det där med närodlat eller inte läste jag nyligen en artikel där det konstaterades att transporten var en försumbar miljöbov i relation till bekämpningsmedel. Med andra ord var ekologiskt ett bättre val, även om det innebar längre tranportvägar.
Vad jag hört är potatis och raps de i Sverige odlade grödor som besprutas mest så att välja ekologisk potatis är behjärtansvärt. Men besprutningen av potatis är försumbar om man ser vilka enorma mängder gift som pytsas ner över bananodlingarna, så mitt tips är ekobananer eller inga bananer alls.
/Emma

Kattmamman sa...

Enkla och billiga saker att göra är att sänka värmen en grad innomhus och sätta på sig en ylletröja istället, duscha lite snabbare, äta lite mer vegetariskt, åka lite mindre bil. Alltså massor av pytteförändringar som i slutändan betyder mycket.

Jag kan återkomma med tips om krämer när jag kollat hemma.