torsdag 17 november 2011

Vad man visar

En del gånger tror jag att gräset är grönare än vad det egentligen är. Att folk är kära och lyckliga, pippar, älskar, hjälps åt, är så där härligt kärleksfulla och delar på hemmasysslorna. Men. Så skiljs de. Par som skriver fina grejer om varandra på FB, att de har världens finaste man osv. Skiljs trots att allt verkade så himla bra. Trots att de visade upp den nyputsade fasaden år ut och år in. Aldrig läckte ut.

Förrän efteråt.

För då får man höra. Ta del av att han inte alls var så rolig, varken i slafen eller utanför.

Näe. Man behöver inte gå ut med allt. (Och så klart inte på Facebook.) Men kan man inte vara bara så där lite lagom ärlig? Våga tycka att karln suger ibland. Att det är en själv som drar det största lasset med hem och barn. Att det faktiskt kan gå månader mellan liggen. Är det så farligt?

Vem ljuger man mest för när man försöker hålla fasaden uppe? För andra eller för sig själv?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, och för vems skull visar man upp den glatta ytan? Är det ibland viktigare att andra tror att det är bra, än att det verkligen är det?

En del av oss människor gör det kanske som en försvarsmekanism för sig själva, att man tror mer på att man har det bra i sin relation om det verkar så utifrån sett.

Men. Det är en styrka att kunna visa svaghet också.

Fröken Salt sa...

Jag har börjat tänka så här; dom som är måna om att visa upp den vackraste fasaden är dom som har det sämst. Tänker mig att det är en sorts försvarsmekanism. Så länge man kan prata om det jobbiga så finns det ju en möjlig lösning tänker jag.

Jenny sa...

Det är märkligt det där. Ibland kan jag undra hur fantastiskt mysigt man egentligen har det när man läser att såna här statusrader från båda parterna i ett förhållande
"firar bröllopsdag på lyxiga restaurang dittådatt och skålar med min älskling, vi har det så fantastiskt mysigt!"

Men hallå - varför sitter ni då med varsin mobil och facebookar?

Jag blir skeptisk av sånt. Sen är det inte så att jag hänger ut min man på facebook och beklagar mig över att jag inte fick tillräcklig sovmorgon eller så. Men jag försöker i alla fall ge en nyanserad bild av livet. ;)

Hellomotti sa...

Håller med fullständigt. Min man sög i dag. Kom hem kl 21 när både jag och sockertopp har feber och är sjuka! Grrrrrr .....och LIGGA, är det en stad i Portugal?

/Nygift och lagom lycklig :)