fredag 16 december 2011

Julkort

I dag postade jag våra julkort. Jag har fotat mina barn med stjärngosse- och tomtekläder, tyck att det är fruktansvärt om ni vill. Men jag tycker att det är gulligt. Hon skrattade mot kameran, Gittan, satt i Prinsens famn. Prinsen tittade på sin stjärna han höll i handen och han log. Han var så glad när vi köpte kläderna, så att han kunde vara Staffan. Han har pratat om det varje år vid lucia men i sista stund valt att vara pepparkaksgubbe istället.

I måndags firade vi lucia med dagmammorna. En mamma sa till mig "Så han vill ha den där på sig?" och tittade på struten. "Ja?" sa jag och fattade inte vad hon menade. Kanske att en del i skolan tyckte att det var töntigt att vara stjärngosse? Eller vad? Min son tycker att det är jättefint. Hennes fråga visar mer vad hon står tycker jag och jag vet att det är jätteviktigt för henne att hennes barn är tipp topp, matchade, nyduschade osv. Jag vill att mina barn ska vara lyckliga. Att de ska kunna ha på sig vad de vill, vara med vem de vill och vara stolta för det. Och om det börjar med en strut på huvudet eller något annat, det vet inte jag. Förresten har inte barn några förutfattade meningar, det är ju det som är så coolt. Det är vi vuxna som står för idiotgrejerna.

Förr skickade jag många julkort. Jag tycker själv att det är trevligt att få en julhälsning och att det är roligare att få den i brevlådan än via sms eller i datorn. Men jag har lagt ner till viss del. Tröttnade på att skicka 30 och få 10 tillbaka. Ja andra människor kanske gör annat, så sant. Men jag ruttnade. Nu skickar jag bara till folk som skickar till oss, och till en av mina bästa vänner som aldrig har fått iväg ett enda julkort någonsin.

Men varför dessa utklädda barn då? Jag tycker att det är gulligt som sagt. Nu när jag själv har barn. Förr var det jobbigt var än jag såg barn. På stan, hemma hos folk, på restauranger, på julkort. Det sög, men det är annorlunda nu.

Vilka får dessa kort då? Det är delvis den nära släkten. Både de som inte ser Prinsen och Gittan så ofta och de som är väldigt engagerade i våra barn. Kort på barnen får också de kompisar som själva skickar barnkort till oss, för det gör en del. Mina barnlösa kompisar som skickar julkort, endast en person med man, får ett neutralt kort med tomtar på.

Men. Jag har en vän, M. Hon har inga barn. Det blev liksom inte så. M är en jättefin tjej. Hon arbetar med barn och är en av de jag vänder mig till om det är något jag vill ventilera. Också om det är något med mina barn. Hon har nämligen så himla bra grejer att komma med! M är nog den som jag pratade mest med när vi kämpade för att få Gittan. M har vid något tillfälle fått ett foto på Prinsen och Gittan och jag tror ärligt att hon blev glad. Så nu när jag satt och skrev julkort tänkte jag att, ska M få barnkort eller neutralt? Neutralt tycker väl de flesta som läser säkert. Men jag kände att jag tror att hon nog hellre vill ha det andra. Så jag skrev ett mejl.

Hej M!

Jag har tänkt att skicka några julkort, till speciellt utvalda. Men. Det kommer att finnas två olika. Pappa och syrran och så där vill säkerligen ha en bild på Prinsen och Gittan. Någon kompis som inte har barn får neutralt. De som tidigare skickat kort till oss med sina barn på får barnkort av mig. Ja du fattar. Frågan är vilket du vill ha och det frågar jag rakt av. För jag vet faktiskt inte. En del (som du) kanske inte vill ha mina barn på julkort. Jag förstår att man kan bli vansinnig om det dimper ner ett kort på små tomtar om man själv inte har barn. Och det respekterar jag så klart!
Men vilket kort vill DU ha? Ett på mina små tomtar eller ett köpekort?(Och svara nu ärligt, för jag förstår ditt val i vilket fall. Det vet du!)

/Anna-Bell

Sedan kom svaret:

Anna-Bell,

Måste säga att du är himla omtänksam som frågar om det där med julkorten! Tidigare kunde jag nog störa mig på fotokort med folks ungar i julmundering. Numera är det lugnt, absolut. Särskilt med dig! Jag lovar, det känns inte jobbigt att få ett kort av dina tomtar, bara gulligt. Så gör det du själv tycker!

Kram M

Näe, man måste inte fråga folk. Men jag kände att vi kan ha en öppen relation. Speciellt med den där barngrejen.

Förresten ska det blir kul att se om vi nu får julkort av de vi har postat till. Mycket spännande!

1 kommentar:

Tudorienne sa...

Så gör vi också. Bra att ta upp det rakt som du gör.