onsdag 7 december 2011

Snoret och andra åkommor

Det finns så klart ingen färdig manual, inget facit utan många nyanser, tolkningar och för den delen typer av snor. Om Prinsen är rödmosig och har tjockt snor som rinner ideligen jag hemma. För att jag tycker att han bör ta det lugnt (leka hemma, inne eller ute) och för att det lär smitta. Är det droppsnuva låter jag honom gå. Det är ju sånt barn får och som kan hänga i ett tag. Lite förkyld, något snuvig och lite hostig, får han också gå. (Ja detta gäller när jag jobbar. Nu är jag hemma och då får Prinsen själv välja om han ska till dagmamman.)Vid gränsfall är jag ofta hemma eller säger till dagmamman. "Prinsen har varit lite hostig på morgonen. Ring om han hostar mycket så hämtar jag honom."

Att folk skickar sina barn halvsjuka till förskolan gör mig rätt irriterad faktiskt. (Nu pratar jag om när det är uppenbart att de är risiga och borde vara hemma.) Att jag får ta hand om halvsjuka barn gör att jag själv blir smittad och sedan drar hem skiten till mina barn. Och då blir det i slutänden både karensdag och vab för MIN del. Tack för det, liksom.

Om ett barn på jobbet är väldigt förkyld men ändå har orkat med verksamheten med nöd och näppe säger jag det när föräldern hämtar. Typ "Hon har varit väldigt snuvig och hostig idag." (Du bör observera henne och kanske vara hemma en dag eller två.)Om ett barn har ögoninflammation ringer vi hem barnet. Kanske inte om vi upptäcker det två timmar innan hämtning, men annars. För det smittar. Magsjuka är vi restriktiva med. När det har gått två dygn sedan senaste kräkningen eller diarrén är man välkommen tillbaka till förskolan. Är man själv magsjuk ska barnet vara hemma. Vissa fattar inte det. Trots information varje år. Jag undrar också hur en del föräldrar på allvar kan tro att deras barn har blivit laktosintolerant just precis i samma veva som det går en epidemi av magsjuka.

Allmäntillståndet ja. Det är en bra grej. Som tolkas olika. På jobbet har jag skickat hem barn med exempelvis ögoninflammation. Han eller hon var ju pigg hemma. Men ser man inte att barnet är geggig i ögonen? Har man inte kunskapen eller är man för stressad så man inte hinner kolla? Jag tror ett en del föräldrar faktiskt skickar sina barn till förskolan i halvrisigt skick för att de 1. inte har råd att vara hemma eller 2. tycker att de har ett så himla viktigt jobb så att de inte kan (!) vara hemma. Det är fruktansvärt om inte budgeten täcker vab. Annars tycker jag att det på något sätt ingår i föräldraskapet, att vara hemma med sitt barn när det inte är riktigt friskt.

(Och jag vet förresten att man inte kan härleda bakterier Men ibland är det liksom uppenbart.)

3 kommentarer:

Hellomotti sa...

Två gånger har personalen sagt att Toppis har hostat under dagen när jag hämtat. Eftersom jag misstänkt att de eg vill att hon ska vara hemma har jag frågat rakt ut om de tycker att jag ska vabba dagen efter. (Jag har inga problem att göra det) Men NEJ vi menar inte så, bara att hon har hostat och du väl kan vara observant, säger de då. Då känns det lite som att fröknarna tror att man är en idiot som inte fattar när ens barn är sjukt.....

Fast jag kan tänka mig att det finns de som inte fattar och därför tar de det säkra före det osäkra.

Anna-Bell sa...

HM: Det finns ju alla sorter. Av personal och av föräldrar. Så klart. Snor och lite hosta är en sak, kan jag tycka. För så är det med barn, speciellt på hösten och vintern. Men när det är uppenbart att barnet borde vara hemma t ex om han/hon är dyngförkyld, risig i magen, tokhostig osv men ändå är på förskolan. Det är DET som retar mig.

fröken salt sa...

Jag skulle också vilja att pedagogerna på vår förskola var tydligare med vad de tycker. Jag har frågat vid ett par tillfällen med fått väldigt svävande svar. De vill inte säga åt mig att jag borde vabba, tycker nog att det är känsligt. Men jag har försökt förklara att jag vill ha deras åsikt, i bland är det svårt att avgöra allmäntillståndet, särskilt när barnen är små.

Och ja, det är skitjobbigt att behöva tänka ekonomi. Som vuxen studerande är det knapert ändå och om jag inte tar mina poäng blir det inga pengar alls. En annan anledning till att folk kan dra sig för att vabba tror jag är att många företag inte tar in vikarier. Alltså hopar sig arbetet när man kommer tillbaka. Mycket vabb = högre arbetsbörda och stress. Plus kollegor som surar över att arbetsuppgifter inte blir utförda i tid.

Det är verkligen guld att vara två som delar vab. Känner verkligen med alla ensamstående som får dra hela lasset själva.