tisdag 13 januari 2009

Dålig dag

Idag har jag haft en dålig dag. Detta har hänt:

- Försov mig, det brukar inte hända. Vi har ny klocka och jag vet inte ärligt talat om det var så att jag stängde av den i sömnen eller att den aldrig ringde. (Vad vaken mellan 3.30 och 4.30 eftersom Prinsen vaknade och inte kom till ro. (Brukar inte heller hända.) Vi vaknade 7.55 och jag börjar jobba 8.30. Då ska Prinsen till dagmamman innan. (Vi hann oroligt nog.)

- Jag hann inte äta frulle hemma utan tänkte ta en macka i köket på jobbet innan vi gick ut med barnen. Talade om det för min ena kollega. "Kan vi inte klä på barnen först" sa hon (som luktade rök.) Visst, tur att hon hann röka innan i alla fall. Sa inget om det. Ångrar mig.

- Det var fiskbullar till lunch. Jag avskyr det. Åt endast sallad. Kökspersonalen åt något godare.

- Pratade med kollega D om jobbmötet vi hade igår. Talade om att jag kände dålig stämning, att en annan kollega tittade på mig och pratade om datoranvändandet som enligt henne är för frekvent. "Vi måste sluta sitta vid datorn, det kan bli dålig stämning i arbetslaget" sa hon. Hon hade svart blick och grinig röst. Jag sitter inte speciellt ofta vid datorn. Jag måste göra det ibland. Jag är förskollärare. Inte hon.

- Jag är ansvarig för vår nya tvärgrupp, skapande. När vi pratade på mötet om vilka två andra som skulle vara med var det tyst. "Vem ska vara med Anna-Bell på skapandet?" sa D (som själv inte kunde delta). Inget svar. Alla tittade tysta i bordet. "Tackar kollegor" sa jag och trots att jag inte tar det personligt blir jag lack på att folk är så jäkla bekväma. Till sist offrade sig några som kände sig tvungna Så inspirerande det känns att dra igång med skapandet, tjo ho.

- Jag började grina när jag talade om för kollegan D (som är hon som ska till Danmark och som jag anförtrott att vi gör IVF). Grinade för att jag var labil, var hungrig och är känslig för att jag ska ha mens. Grinade för att jag tycker att stämningen på jobbet är tryckt ibland. Folk ska ha åsikter om man gör något peppersjobb, men vill själva inte göra jobbet istället. Jag får ta en del skit som inte är befogat.

- Jag skärpte mig, torkade tårarna och började göra halsband med barnen. Så kom en annan kollega. Ryktet hade gått och hon klappade mig på armen. "Jag förstår dig" sa hon. Jag var känslig som sagt. Började grina igen.

- Jag satt inlåst på en toa på jobbet och pratade med D, de på min avdelning visste inte. Jag sa åt henne att tala om att jag gått hem, tjugo minuter tidigare än jag skulle. Orkade inte visa min rödgråtna feja.

- Jag gick till dagmamman. Grinade igen, min pinsamma människa. Fick en kram och en kopp te.

Där är jag nu. Kollegan som var svart i blicken jobbade inte idag. Jag har lackat på henne förr, men imorgon när vi båda jobbar måste vi ta ett snack. Jag ska ta henne direkt på morgonen. Det känns jobbigt, så himla jobbigt.

Pissdag idag. Satsar på en bra kväll istället.

Jag = Dramadrottning?

4 kommentarer:

MochM sa...

Verkligen ingen dramaqueen, du har all rätt att tycka att dagen var skit. Den var ju det. Det upphör aldrig att förvåna att allt liksom tycks komma på en gång då det väl kommer.
Hoppas på en bättre kväll för dig!
m.

Anonym sa...

Bamsekram!

Och du, det är dina surkollegor det är fel på inte DIG.

Anonym sa...

uj..tuff dag

du är värd en baseram och en riktigt bra kväll

Uniflora sa...

Rätt som tar kollegan direkt imorn bitti! Och nej - absolut inte drama queen. En dålig dag helt enkelt.

Kram