onsdag 28 januari 2009

Jobbet

Jobbsituationen suger just nu.
"Det finns inget tak för hur många barn man får ha på en avdelning" sa chefen igår samtidigt som hon talade om att vi måste ta in ännu fler barn på förskolan där jag jobbar. Vi har nu 19 barn i småbarnsgrupperna.
Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag har mitt barn hos dagmamma. De är fem i gruppen.
Såg Nyheterna igår och då var det ett repotage om en pojke på tre år som hade skadat sig (mycket) på sin förskola. Personalen hade inte varit i närheten. Jag blev gråtfärdig. Tänkte på min egen pojke. Tänkte på min egen arbetssituation. Barnens säkerhet och trygghet är viktigast. Jämförelsevis kommer tvärgruppsarbete och dokumentation långt ner på listan. Undrar om chefer tänker på sånt, eller ser de bara ekonomi och prestation i allt?

5 kommentarer:

Tudorienne sa...

Faan vad detta är deppigt att höra. Hatar när de gör så.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Det verkar inte klokt. Hur många pedagoger är anställda på nitton barn?

Jag inser vilken ofantlig tur vi haft med vår privata förskola med bara 13 barn på 3,5 pedagoger, hur får de ihop ekonomin tro?

Anonym sa...

den chefen verkar mest tänka på pengar...

Anonym sa...

Åh fy! 19 st - bara det är galet.

Anonym sa...

Det borde finnas ett tak för hur många barn som får finnas per personal. Har man en personalstyrka på sju-åtta pers är det helt ok att ta in fler än 19, men sådana personalstyrkor existerar bara i fantasin..

Chefen borde tänka på barnens bästa för trots allt så är det ju chefens omdöme som ifrågasätts om det händer något i för stora barngrupper. Eller åtminstone hoppas man gemene man tänker så och inte beskyller personalen.