lördag 10 januari 2009

Lång eller kort...

Kanske är det så att det är längden som spelar roll...
I går talade jag med Doktor L om vidare behandling och jag undrade vad den "korta behandlingen" är för något.
"Man börjar på en annan dag och inte med spray" talade hon om. Hon nämnde också att denna behandling kan ha ett lite sämre resultat.
"Vissa kvinnor som mår väldigt dåligt av sprayen kan erbjudas denna korta metod" sa hon.
Jag sa att jag inte alls mår speciellt dåligt av sprayen och hon sa att hon skulle höra med Linné om jag skulle göra kort eller lång behandling.
"Den korta är bra om man har tendens till att bli överstimulerad som du ju var på gränsen att bli förra gången."

Efter en stund ringde Doktor L upp och talade om att de på Linné tyckte att jag ska göra den korta behandlingen.
"Men har inte den sämre resultat?" undrade jag.
"Även vi vill att ni ska ha så höga odds som möjligt. Den korta behandlingen är något sämre för de som inte har så bra äggkvalité men det har ju du."

Vad har ni för erfarenheter och tankar om den korta behandlingen?

7 kommentarer:

Uniflora sa...

Jag har ju gjort långa två gånger och korta en gång. De långa gav mig 10 och 13 ägg och den korta gav mig 8. Procentuellt försvann fler ägg efter befruktningen av den korta behandlingen än av den långa. Så för mig verkar långa vara snäppet bättre, men det är nog eg med en hårsmån.

Jag fick höra att korta kan vara bra om man har risk för överstimulering och om man har pco. Det kan ge färre ägg, men högre kvalitet på äggen.

Men - jag är glad att jag testade. Nu vet jag och behöver inte fundera över det. Det jag tycker låter skumt är att kliniken ändrar sin åsikt efter att du frågat först. Borde inte de tänkt på korta själva om de tror den är bättre? Min läkare gjorde samma sak för mig - först när jag frågade fick jag göra den. Tycker det generellt sett är skumt.

Inte mycket hjälp, men ja.. lycka till! Kram

Anonym sa...

Frågade min läkare samma sak i torsdags och fick samma svar som du hon sa även att det är olika bland klinikerna hur mycket de använder sig av korta metoden och att en av anledningarna är att det är svårare att planera behandlingen när man inte kan styra med sprayen. Vet inte om det var till så mycket hjälp men ändå.

Kram Maria

Anonym sa...

Kanske är det så att man erbjuder långa behandlingen i första hand, för att man utgår från att det är den "rätta" så länge man inte blir överstimulerad eller mår dåligt av sprayen? Men kanske är korta behandlingen den rätta vägen att gå den här gången? Om du var på gränsen till överstimulerad sist och har så bra äggkvalité att läkarna bedömmer att det borde gå?

Det är bara mina högst ovetenskapliga oerfarna tankar. Vad säger magkänslan? Kort eller lång?

Du har fått en utmärkelse av mig. Kolla in den vetja :)

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag har personligen väldigt bra erfarenheter av den korta behandlingen eftersom det var så Lillkatten blev till.

Men jag fick inte jättemånga ägg, tio stycken varav fyra blev befruktade och två höll tillräckligt bra kvalitet för att användas.

Anonym sa...

Tack så mycket för fina uppmuntrande ord på min sida. Kram Tovalisa.

Anonym sa...

Jag har bara erfarenhet av korta metoden som jag gjorde på St Göran. De gör alltid korta metoden om det inte är så att man har endometrios eller pco vad jag förstod. På mig funkade det bra. Jag fick ut sju ägg, fem befruktade, ett till mig och fyra till frysen. Det jag fick tillbaka resulterade i min äldsta son och två år senare fick jag tillbaka ett frysägg som resulterade i min yngsta son. Jag har fortfarande tre kvar i frysen.

Karro

Anonym sa...



Herе iѕ mу ѕitе: investigate this site to know more about sensual massage in London
my web site - tantra