lördag 1 maj 2010

Skål för en fin blastocyst

Igår körde jag till Uppsala. För sjätte gången. Jag gick en timme tidigare från jobbet och upptäckte under resans gång att jag borde ha gått ännu tidigare. Såg ni nån som gasade non stop i 140 i går på E4:an så kan det alltså ha varit jag. Väl framme blev jag uppropad (sambon var alltså på jobbet och skötte hämtningen av Prinsen). Syrran visade mig till ett rum och sa att läkaren snart skulle komma. Doktor O! Som vid två tillfällen lovade oss två embryon tillbaka, som sket i sitt löfte. Som jag skrev ett långt mail till och som svarade att det nog var bäst att vi skulle välja en annan läkare eftersom vi inte längre hade förtroende för honom. Den Doktor O väntade jag på. Där i rummet på Linné med rosa tapet, iförd en vit rock och långa sladdriga strumpor.

När han dök upp sa han "Hej, är det nya tag?" och jag undrade att han hade brevet i sina tankar. "Alltid" sa jag och vi nämnde inget om det. Doktor O pratade med mig på rummet ett tag. Talade om att det fanns en fin blastocyst till mig (oss) och att de endast behövde tina den, alltså att fyra finns kvar i frysen. Sedan hakade jag på till rummet för att få tillbaka vår lilla.

När jag såg blastocysten på bildskärmen undrade jag om det är den som ska göra så att Prinsens blir storebror. Jag höll min tumme där jag låg i gynstolen. Sedan gick jag tillbaka till mitt rum, klädde på mig, fick recept på Trombyl och Proggisar och skålade sedan med cider och kex. Skål för dig blastocysten, för att du ska stanna länge och bli till ett barn.

Nu börjar fäst-festen och jag är glad för alla som vill komma, för er som vill sjunga med i hejar-ramsan: FÄST, FÄST, FÄST, DELA, DELA, DELA DIG!

Snälla!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Nummer 1 på din lista är avklarat. Nästa mål är graviditetstest. Men man, i alla fall jag, trodde att därmed var allt klart. Nej, sedan kommer nästa steg med tidigt VUL och efter det ytterligare steg på vägen till ett barn. Men du har ju ett barn, kanske du minns hur det var för dig då. Jag fick nyligen mitt första, efter äggdonation utomlands.
Kramar Lisa

Lilla Knyttet sa...

Jag håller tummarna hårt.
Fäst och dela dig! Fäst och dela dig!
*kram*

Anna-Bell sa...

Lisa: Jag vet mycket väl att det är många, många steg som ska passeras innan det kommer ett barn. Missfall är ju en av de grejer jag är rädd för. Speciellt med tanke på att jag ju haft fyra sådana, även om det varit väldigt tidigt. Minnet av hur det var innan Prinsen kom kommer aldrig försvinna, hur vi kämpade, misslyckades, reste oss igen. Hur jag grät, våndades över att drömmen aldrig skulle bli sann.
Det är en kamp vi för nu med även om det så klart är annorlunda än innan han kom. Jag är mamma nu, till världens finaste, och det tackar jag min lyckliga stjärna för varje dag. Det är dock ingen dans på rosor att behöva kämpa för att få ett syskon heller.
Underbart att det fungerade för dig! Grattis!

Lilla Knyttet: Tack för ditt stöd!

Anonym sa...

Jag hoppas, hoppas, hoppas!!! Kram Zygoten

Tea sa...

Hoppas, hoppas!

Uniflora sa...

Fäst fäst fäst!
Dela dela dela!
Fäst fäst fäst!
Dela dela dela!

Jag fästar på här hemma och tänker på lim, klister och allt annat klibbigt som finns.

Tummarna är med dig!! KRAM

Anonym sa...

Fäst fäst fäst!
Dela dela dela!
Fäst fäst fäst!
Dela dela dela!
Fäst fäst fäst!
Dela dela dela!
Bilda bra moderkaka med många fina kärl!
Fäst fäst fäst!
Dela dela dela!
Fäst fäst fäst!
Dela dela dela!
Bilda bra moderkaka med många fina kärl!
Fäst fäst fäst!
Dela dela dela!
Fäst fäst fäst!
Bilda bra moderkaka med många fina kärl!
Dela dela dela!
Fäst fäst fäst!
Dela dela dela!
Bli Prinsens lilla bror eller syster!

Anonym sa...

Och skål och puh fresten. Jag var väldigt orolig ett tag. Så lättad när jag såg rubriken på detta inlägg :)

Mary sa...

Fäst, fäst! Detta klarar du, blastocysten.

Tudorienne sa...

Håller tummarna, tänker på dig!

tisalen sa...

jag är med på festen!