måndag 22 oktober 2007

Han kan teckna!

Tidigare arbetade jag med en utvecklingsstörd pojke. Han hade inget tal så vi använde teckenkommunikation. Alltså, jag pratade och gjorde tecken samtidigt och han använde sig av endast tecken.

Hur som helst så började jag använda några enstaka tecken här om dagen då jag pratade med Prinsen. Detta för att förstärka det jag menade och för att det är lättare för honom att visa vad han menar och göra sig förstådd om han kan tecken.

Så nu kan Prinsen dessa tecken:

Äta. Borsta tänderna. Jobba.

Ja, det sistnämnda använde jag här i helgen eftersom sambon var på övervåningen och höll på med renoveringen. Jag var upp och tittade med Prinsen och visade honom tecknet för "jobba" många gånger. Idag då det bankade hos grannen och jag talade om för Prinsen att de jobbade visade han mig tecknet. Är det inte fascinerande?

5 kommentarer:

Anna sa...

Det var verkligen fascinerande!

Anonym sa...

Jo det är MYCKET fascinerande!

Tre Gringos sa...

Wow, vad häftigt!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Vi har försökt med några enkla hemmagjorda tecken. Men är inte tillräckligt konsekventa.

Nu får vi nog ta och skärpa till oss. För det är ju ett fantastiskt sätt att få kommunicera med sina barn i förväg.

Ribbolita sa...

Urhäftigt, vilken bra idé!