fredag 5 oktober 2007

Varför detta dåliga samvete?

Sambon ska ut idag. TV-spelskväll med pizza hos en kompis och sedan utgång. Han var här hemma och gjorde iordning sig innan han drog. Med var också en kompis till honom. Själv hade jag syrran på besök, något som är ganska ovanligt eftersom hon jobbar mycket.

"Kan du skjutsa oss in till stan?" frågade sambon syrran som svarade lite svävande att det ju var åt helt fel håll och hon skulle inte åka hem riktigt än. Själv sa jag att jag kunde skjutsa om det inte var så bråttom. I så fall efter att Prinsen fått mat. Men bråttom verkade det vara.

"Kan du skjutsa oss till bussen?" undrade sambon och jag skakade på huvudet.

"Det tar tio minuter att gå till bussen" sa jag. "Kom igen". Vad jag glömde var att det numer är mer komplicerat att åka buss eftersom man inte han lösa biljett på bussen. Detta bidrar till att vi måste gå till en busshållsplats längre bort vilket jag inte tänkte på då jag svarade nej. Till denna tar det kanske tjugo minuter att gå och vid denna hållplats finns den en automat där man kan köpa en biljett.

Sambon gick iväg med snörpt mun och jag anar att han tyckte att det var dåligt att jag inte skjutsade.

Jag ville umgås med syrran. De hade fått åka bil hela vägen om de hade väntat någon timme. Det är inte jobbigt att gå i tjugo minuter även om man har några öl med sig. Han hade sällskap till bussen. Jag brukar åka kommunalt men sambon nästan aldrig. Han ska ha en helkväll med killarna. Så varför sitter jag här med dåligt samvete?!

2 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Du ska ha extra gott samvete. För det är de korta onödiga bilresorna som är värst för miljön. Genom att de gick till bussen bidrog de lite till att förbätra miljön, så att även Prinsen och Lillkattens barn kan leva på en jord med vettigt klimat.

Anna-Bell sa...

Sant Kattmamman. Så klart. Och själva grejen med att få dåligt samvete för att man inte är alla till lags är dags att jobba bort antar jag;)