måndag 30 juli 2007

Brott

Jag tittar på 3:ans Efterlyst ibland. Har någon slags hat-kärlek till det programmet. Jag gillar kriminologen G-W Perssons flummiga inlägg och Hasse Aros sätt att vara programledare. Men jag förfasas över de hemska brott som görs, så klart. Många gånger händer det otäcka saker i Stockholm. Det är konstigt hur man kan tänka då man bor i en storstad. Då jag hör om läskiga brott som rån, våldtäkter eller mord känns det så mycket värre om det är "min" affär som har rånats eller om det har hänt något brutalt brott på "min" gata eller i delar av stan där jag brukar hänga. Det blir så mycket närmare då på något vis.

Igår på morgonen då jag var ute med Prinsen mötte jag en granne. Hon var i upplösningstillstånd för att några ungdomar hade varit i hennes rabatt under natten. De hade vinglat förbi med ölburkar i händerna och brutit av en solros och ryckt upp andra blommor med rötterna. Det är sjukt irriterande, det förstår jag. Jag skulle förmodligen ha blivit galen, men om man jämför så är det rätt harmlöst.

Där vi bodde förut var hände värre saker än att en solros gick av. Brott som kostat oss pengar. Två gånger blev vi av med backspeglarna till bilen. En gång hade någon roat sig med att ställa en vägkon på biltaket. Det resulterade i en massa repor. Tre cyklar blev vi av med. Två gånger har vi haft inbrott i vindsförrådet. Sedan kan man ju lägga till allt annat som hänt i våra gamla kvarter som våldtäkter, knarkhandel och rån, det som tackolov inte drabbade oss. Flera gånger rånades 7 Eleven butiken i närheten och även "vår" grillkiosk. För ett par år sedan var det två våldtäkter på mindre än en månad i våra kvarter. En på vår gata.

Det är irriterande att fulla ungdomar sabbar. Det är sjukt irriterande och onödigt att de förstör i rabatterna. Som sagt skulle jag bli förbannad om det hände mig. Men jag hoppas ändå att det är det mest jobbiga brott som kommer att inträffa här på gatan, att det är där nivån ligger, att någon i fyllan och villan tar en solros.

Inga kommentarer: