tisdag 31 juli 2007

Mitt jobb och dess regler

Att ledningen på skolan där jag är anställd är helt störd, det är ingen nyhet. De har regler för allt. Inte bara för barnen utan även för oss anställda. Onödiga regler som bara är. Men som man inte får ändra på. Regler som jag som pedagog inte kan stå för.

En del av barnens regler:

Man får inte cykla till skolan. Har inte fått något bra svar på varför man inte får det.

Man får inte prata vid matbordet. Jag tycker att matsituationen är en social grej där man har chans att prata och ha trevligt. Detta bör barnen få en chans att träna sig på. Då någon elev vid mitt bord börjar prata med mig måste jag avbryta och säga att vi får ta det på rasten. Eleven kommer så klart inte tillbaka och jag känner mig dum som inte fångade upp eleven då han/hon ville berätta något.

Under vintern åker vi skridskor varje fredag. Vi går från skolan en halvtimmes promenad, åker en timme och går sedan tillbaka. Men man får inte ha med sig vattenflaska om man blir törstig. Då jag ifrågasatte det sa man bara "Men vi har aldrig haft det" Punkt liksom.

En gång under ett lov gjorde jag pärlplattor med barnen. Jag tycker att det är en bra grej eftersom det är bra både för finmotoriken och fantasin. Jag hängde sedan upp dem i ett fönster. En av mina kollegor kom sedan och plockade ner dem eftersom det även hängde saker som var gjorda av rönnbär i samma fönster. Plast och naturmaterial går inte ihop sa man.

En del av personalens regler:

Vi vuxna får inte prata med varandra under rasterna då vi är ute med barnen. Ledningen påstår att det inte ser bra ut.

Man får heller inte prata med rektorn då det är rast. Jag frågade en gång var semesterlistorna fanns och fick svaret att vi fick ta det sedan eftersom vi var ute med barnen.

Man får inte ha sina ben i sofforna inne i personalrummet.

Igår träffade jag en kollega och fick reda på några nya vansinniga regler som gäller personalen:

Man får inte läsa gratistidningarna City eller Metro i personalrummet. Där ska bara finnas pedagogisk litteratur.

Man får inte använda datorn inne i personalrummet. Ingen får kolla sina personliga mejl.

Mina två kollegor hade pratat om vad de hade gjort i helgen då de satt i personalrummet. Där fanns även Fröken M och en annan personal. Efteråt hade Fröken M sagt till en av kollegorna som hade pratat om helgen att hon kände sig dum. Att hon tyckte att man kan prata om något som alla kan samtala om. Typ pedagogiska saker. Men vad är problemet? Till det hela hör att Fröken M aldrig säger något om sitt privatliv. Det är ingen av oss som jobbar med henne som känner henne, som vet vad hon gör på sin fritid. Hon säger aldrig ett ord om det.

Jag orkar inte med det där stället. Man får inte prata med kollegorna då vi har rast med barnen, man hinner inte på lektionerna och man får bara prata om pedagogiska saker under den halvtimmesrasten man har under dagen.

Jag kan inte gå tillbaka till det där dårhuset.

6 kommentarer:

Tre Gringos sa...

Fy för ledningen på din skola! Förtår att du inte kan sätta din fot där igen.

Maria sa...

Jösses, för mig är det väldigt konstiga regler de har satt upp. Förstår verkligen att du inte kan stå för de reglerna och inte vill tillbaka dit.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Nej du kan verkligen inte gå tillbaka, det verkar inte klokt någonstans.

Och jag undrar faktiskt om de har rätt att reglera vad ni läser/pratar om på er lediga tid som rasterna faktiskt är.
Men jag vet ju också att det inte går att göra så mycket åt subtila oskrivna regler.

Stackars barn dessutom som inte har något val!

Isidor sa...

Av alla sinnessjuka arbetsplatser låter det som om den här nog tar priset i ren dumhet och vansinne.

Hoppas du hittar något annat. Sådär kan man ju inte jobba. Då blir man ju knäpp!

Anonym sa...

Herregud! Och jag trodde att jag hade det illa på skolan jag jobbade på innan.
Nej dit ska du inte igen för att jobba, endast för att packa ihop dina saker och säga hej då. jag förstår att du inte mår bra av att vara kvar.

Jag tog tjänstledigt från min skola och letade annat jobb. Jag är fortfarande tjänstledig. Det var det bästa jag gjort för mitt eget välbefinnande, men även för vårt äktenskap. Jag höll på att klappa ihop fullständigt.

Så lyssna verkligen på dig själv och gör något åt situationen. Det kommer inte att bli bättre, snarare värre och jag vill inte att det ska gå illa för dig.

Kram från en lärare som mått dålig på sin skola

Anna-Bell sa...

Loj-Ja man vet ju att ledningen kommer att vara kvar och att det därför inte kommer att bli bättre.

Maria-Jag tror att de satt upp reglerna för att de inte vill att vi ska lära känna varandra på ett personlgt plan. Det verkar ju inte bättre.Fattar de inte att det är A och O att ha bra kollegor som man trivs med?!

Kattmamman-Nej det har så klart ingen rätt att reglera vad vi ska säga och göra på rasterna. Men det är jobbigt att,som jag,alltid framstå som det svarta fåret då man trotsar desas idiotgrejer.

Isidor-Hej och välkommen till min blogg!Det är ett under att jag inte har kontaktat facket ännu. Fröken M tyckte ju bland annat också att det var konstigt att jag inte arbetade efter avslutad arbetstid efter som jag var nyutexaminerad. Då talar vi on arbete uten lön.

Flitiga Flisan-Välkommen hit till dig med!Ja det blir att säga hej då till den där skolan. Har bara inte bestämt mig för om jag ska säga till rektorn som jag tycker och känner. Varför hyckla? Jag kommer ändå använda en av mina kollegor som referens till nästa arbete.Får se hur jag gör.