torsdag 2 augusti 2007

Busschaufförer. Kriget har börjat.

Jag vill inte dra alla över en och samma kam men många gånger blir jag galen på busschaufförer.
Här om dagen kom jag och sambon med Prinsen i bilen. Sambon körde och jag och Prinsen satt bak. Vi hade just passerat Globen. Vi låg i högerfilen då plötsligt en dragspelsbuss kastade sig in tvärt framför oss utan att blinka. Sambon var tvungen att ställa sig på bromsen och tvärnita då andra halvan av bussen var på väg mot vänstra sidan av vår bil. På högra sidan var det en massa träd och det hade inte gått bra om vår bil hade blivit inknuffad där. Sambon blev förbannad, gasade ikapp bussen och viftade till chauffören och menade typ "Vad i helvete håller du på med?!" Chauffören viftade tillbaka och pekade finger. Men hallå! Hade chauffören stått framför mig hade jag sagt "Men hur kör du människa? Du prejar vår bil. På högra sidan av bilens utsida fanns det träd. På högra sidan av bilens insida satt vår lilla son". Det hade jag sagt. Men HÖG röst. Idiot.

En annan dag åkte jag med Prinsen in till stan. I bussen fanns tre platser för barnvagnar. Bussen stannade och någon med barnvagn ville kliva på. "Det är fullt. Jag har inte fler platser för barnvagnar" skrek den kvinnliga busschauffören. "Det finns en plats" ropade jag. Hon som ville in med sin barnvagn på bussen knackade på den stängda dörren. "Hallå! Det får plats en barnvagn till! ropade jag och även andra passagerare hojtade. "Nej det gör det inte. De kan väl för fan vänta till nästa buss" ropade chauffören tillbaka och körde vidare.

Inte konstigt att en annan har blivit lite på sin vakt då det gäller busschaufförer. Här om veckan skulle jag och Prinsen in till stan igen. Det kom en buss och jag såg att det var fullt på barnvagnsplatserna. Jag hoppade på vid dörrarna längst bak och tänkte att jag kunde kliva av och släppa förbi folk om någon skulle av. Det är bara två stopp mellan "min" hållplats och slutstation. Busschauffören hängde ut från sin förarplats. "Det är ingen barnvagnsplats där!" ropade han. " men jag tänkte att jag kunde stå lite i gången" ropade jag tillbaka. "Men det är fullt för barnvagnar. Ingen mer får åka med" ropade han."Men det är ett skämt att ni ens kör bussar som bara har två barnvagnsplatser hit ut. Vad tycker du att jag ska göra?! Kliva av?" "Ja det tycker jag" svarade chauffören. "Men tack så himla mycket för hjälpen" sa jag. "Gringubbe".

Hela bussen följde dramat. Klart jag fattar att de har vissa regler att följa men hur oflexibel kan man vara. Då jag träffar på sura och bittra nej-sägare vaknar rebellen i mig och då blir jag trotsig. I alla fall då det gäller busschaufförer.

1 kommentar:

mariamamman sa...

Tyvärr är det nog så att om bussen skulle krocka mellan två hållplatser så skulle busschaufören ligga väldigt risigt till om det hände dig något. Men jag håller verkligen med om att vissa chaufförer beter sig otroligt illa.

tack för besök på min blog och välkommen tillbaka.