fredag 3 augusti 2007

Bakdax och recept på ananaspaj

Denna månad fyller Prinsen ett år och vi ska ha kalas. Tänkte baka detta:

Tårta, får se vad det blir.
Kanelbullar
Kladdkaka
Chokladbollar
Tigerkaka
Saffranskaka
Drömmar
Havrekakor
Ananaspaj

Recept på ananaspajen:

Botten:
150 g smält smör/margarin
1 dl socker
3 dl vetemjöl

Detta trycks ut i en pajform och gräddas på 160 grader i ca 10 minuter.

Fyllning:
2 ägg
2 dl creme fraiche
1 dl socker
1 burk brossad ananas som ska ha runnit av i durkslag

Rör ihop fyllningen och lägg i skalet. Grädda i 160 grader i ca 40 minuter. Servera kall.
Den är asgod faktiskt!

3 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Oj vad ni ska bjuda!

Om jag lyckas baka en sort är jag nöjd :-)

Anna-Bell sa...

Japp. Det är gott med hembakat och så gillar jag att baka. Är så glad över att vi nu mer har en "vanlig" ugn också. I lägenheten hade vi gasugn och det blev liksom inga bra bullar. De blen färglösa på ovansidan och brända under;)

Anna sa...

Tror jag blev bjuden på just denna ananaspaj sist jag var på middag hos svåger och svägerskan... jag gillar inte ananas men den var ändå helt okej, speciellt med lite vaniljvisp till :o)