onsdag 22 augusti 2007

Fristående verksamheter

"Tycker du att man bör ha bättre insikt i hur friskolor arbetar?" frågade en journalist på en tidning passerande på gatan. Svaren var oftast "ja!"

Jag arbetar på en friskola. Det är en galen arbetsplats för att ledningen inte är vad den borde vara. Historien är lång men arbetsplatsen är icke fungerande rätt och slätt. De som har startat skolan, ledningen, kommer att arbeta kvar inom verksamheten just därför att skolan är en fristående verksamhet. Hade detta varit en kommunal skola hade dessa två chefer hängt löst anar jag.

Här om dagen var jag på en intervju för att arbete. Det var på en montessoriförskola, ett föräldrakooperativ. Självklart är detta en verksamhet där föräldrarna är engagerade. I annat fall väljer man en annan förskola, om man inte tycker att det passar sig att arbeta ideellt inom sitt barns förskoleverksamhet. Valet är fritt och visst finns det fördelar med förskolor som denna. Föräldrarna är insatta i vad som händer och har stor inverkan och kan påverka. Fick däremot ett hugg i magen då pappan som var med på min intervju sade "Vi väljer noga vilka barn som får börja här hos oss. Men vi tittar minst lika noga på föräldrarna".

Visst fattar jag att föräldrarna som väljer verksamheter som denna måste vara engagerade och inte bara glida med på en räkmacka men det där lät inte bra. Jag skulle vägra att gå på en intervju för att se om Prinsen, sambon och jag passade in.

Ska det vara så att fristående verksamheter delar in människor i olika fack? Jag tycker inte det. Som jag skrivit om förut så är det könskvotering på många fristående verksamheter och det är för mig helt galet. Då jag gick på lärarhögskolan var genus ett ämne som gick som en röd tråd genom hela utbildningen. Hur kan man som pedagog tycka att det är ok att dela upp barnen efter kön? Det är ju att göra en bedömning att de är på ett visst sätt för att de är pojkar/flickor.

Jag vill inte arbeta på den där förskolan där pappan tittar på föräldrar och barn med lupp. Jag vill arbeta på en förskola där alla barn och alla föräldrar är välkomna. Där pedagogerna har tänksättet att de ska klara av olika slags människor och olika gruppkonstellationer. Något annat kan jag inte stå för.

Inga kommentarer: