tisdag 28 augusti 2007

Jag har fått ett jobb!

Ja det har jag. Men jag har inte bestämt mig ännu och jag har ju heller inte varit på alla intervjuer.

Denna förskola är privat. De ska starta en ny avdelning. Chefen verkade trevlig och jag gillade hennes sätt att vara. Däremot gillade jag inte två av hennes frågor. Tyckte att de kändes konstiga. Hon hade å andra sidan med sig en annans frågor också, The big boss, som inte kunde närvara vid intervjun. Men dessa frågor, hur känns de?

- Har du några kroniska sjukdomar?

Jag berättade om min astma och allergi som är under kontroll men struntade i att berätta om min kroniska inflammation i sköldkörteln. Jag menar, det är inte relevant att ta upp att jag äter levaxin varje dag. Men varför denna fråga? Vad får man inte ha? Schizofreni, hiv eller vad?

- Vad har du för planer inom de närmaste fem åren? Jag tänker på att skaffa barn och att studera heltid.

De studier som jag planerar är på sin höjd några fempoängare på kvällstid. Men jag kan ju inte sitta här och lova att vi inte vill ha ett syskon till vårat barn. "Det är klart" sa hon och tillade "Det här är ju inget som påverkar vem jag vill ha till denna tjänst. Tjejer i din ålder skaffar ju barn och småbarnsmammor har ju så klart mycket att bidra med". "Ja annars kan man ju bara anställa tjejer under 20 och över 40 grovt räknat" sa jag och undrade varför jag alltid måste kommentera saker. Inget som påverkar vem de väljer. Så varför finns frågan då med på pappret?!

Ja det ringde idag och sa att jobbet är mitt om jag vill ha det. Jag vet att jag var den sista hon intervjuade men jag vet inte hur många det var innan. Hon sade: "Det går fort då jag bestämmer mig för vem jag vill ha". Klar att det är smickrande att hon valde mig, det kan jag inte sticka under stolen med.

Fortsättning följer.

3 kommentarer:

Solkatten sa...

Tjohoo, grattis!

Anna sa...

WHOOOOAAAAAA GRATTIS!!!!!!!!!!!!!

Själv tycker jag inte att frågorna var så konstiga ändå. Många företag kräver ju att man ska genomgå läkarundersökning och vad gäller frågan om framtiden brukar jag bara svara yrkesmässigt. Dvs ingenting om syskon :-)

Anna-Bell sa...

Jag har aldrig gjort någon läkarundersökning. Skulle gärna göra det men inte för någon arbetsgivares skull utan för min egen.

Ja jag fattar inte varför jag inte kan vara yrkesmässig och svara bra på frågorna. Istället är jag ärlig och mig själv helt och fullt. Det är kanske inte så bra när man är på intervju,jag vet.

Kan däremot säga att jag nu efter fyra intevjuer börjar bli lite mer van för det är ju ändå en speciell situation.

Kram!