onsdag 29 augusti 2007

Det där med intervjuer. Kanske är jag för ärlig.

Nej jag är inte systematisk på mina intervjuer. Jag har genomgående varit rak och ärlig. Kanske lite för ärlig, vad vet jag. På ett ställe pratade vi om konflikter i arbetslaget och jag berättade att vi hade haft vissa svårigheter i mitt nuvarande arbetslag. Jättedumt att avslöja det kanske. Men också det är ju en erfarenhet och jag har lärt mig vikten av att ta upp problem till ytan. Aldrig mer vill jag hamna i samma läge som jag varit i på skolan P där jag ännu är anställd.

Någon frågade om jag tänke skaffa ett till barn. Självklart berättade jag inget om IVF men jag svarade att jag ju inte kan lova att vi inte vill ha ett syskon till vårat barn. Lade sedan till att om man inte vill ha folk i barn-skaffar-ålder får man ju satsa på tjejer i åldern 20 och 40. Helt onödig kommentar av mig det också kanske. Men allt beror ju på situationen och dialogen där och då, och det kändes inte konstigt att säga så. Jag blev erbjuden jobbet så helt galen kan jag ju inte ha verkat.

På ett ställe frågade de om jag hade tänkt att gå ner i tid eller jobba heltid. Kanske att jag borde ha svarat att jag helst ville försöka arbeta heltid. Kort och gott. Istället talade jag om att jag endast har ett barn, att jag därför aldrig tidigare varit inne i hämta-lämna-barn-på-dagis-svängen och att det hela berodde på hur sambon ska jobba, vart Prinsen får förskoleplats och hur det kommer att kännas då. "Det är möjligt att jag kommer att vilja gå ner lite i tid" svarade jag sanningsenligt.

Jag har ingen strategi då jag går på intervjuer Jag är bara mig själv och jag hoppas att det räcker. Jag vill inte sitta och lova saker som jag inte kan hålla exemelvis att jag absolut kommer att vilja jobba heltid. För jag vet inte. För mig är de nytt att vara en arbetande småbarnsmamma.

Jag vill komma till en arbetsplats där det finns en öppenhet och där personalen för en dialog. Jag vill vara ärlig från början så att ingen kan komma och säga att "Vi trodde att du skulle jobba heltid". Jag vill inte stöta ihop med ännu en arbetsgivare som lägger locket på och surar i stället för att lyfta upp saker till ytan. Det är därför jag väljer att vara rak själv vid första mötet.

Inga kommentarer: