onsdag 11 februari 2009

För gammal för att bli mamma

"Vad kul att du ska bli mormor" sa jag till kokerskan i personalrummet en dag förra veckan när hon berättade. "Är det din dotters första barn?"
"Hon har två tonåringar sedan tidigare. Hon är 41 och jag tycker egentligen att hon är för gammal för att få barn. Man borde inte skaffa barn efter 30."
"Så då borde inte jag ha några fler barn då, jag som är 33" sa jag.
"Jodå" sa hon och jag tyckte att hon rodnade lite.

Dagens, veckans, det stående ordspråket: Tänk först, tala sen.

5 kommentarer:

Tingeling sa...

Jaa du..det är mycket man får höra.
På min förra arbetsplats var det en som under lunchpausen kläckte ur sig "Jag kan inte fatta att folk inte LAGAR sina barn före de fyller 30, det är så oansvarigt mot barnen, hur ska man sedan orka med dem? Jag lagade båda mina i god tid jag."

Där sitter vi, totalt 5 stycken trettio-plussare varav 3 inte har barn.

HUR? HUR? HUR? Hur funkar människans hjärna? I don´t get it. No.

Anonym sa...

Ja, ibland undrar man hur folk tänker. Min svägerska sa att man blir en dålig mamma om man skaffar barn efter 30 och vid det tillfället var jag 32. Blev en intressant diskussion det, särskilt med mitt temperament... Kan ju säga att hon aldrig har nämnt det igen. KRAM

Anonym sa...

Bra svar!

Anonym sa...

Smidig tant...

Anonym sa...

Bra sagt!!!