lördag 20 september 2008

Blandade eller homogena grupper på förskolan?

Jag måste ta ställing till vissa saker på jobbet och det är vid första anblicken lätt. Men så tänker jag om, ändrar tankebanor, och vips blir det så mycket svårare.

Vad tycker ni? Är det bättre att ha renodlade grupper på förskolan, säg till exempel 13 ett-tvååringar i en grupp,än att ha blandade åldrar i samma grupp, exempelvis 17 ett-fyraåringar? Detta beräknat på ungefär tre heltidstjänster.

Vad tycker ni är positivt/negtivt med homogena grupper och vad är positivt/negativt med åldersblandade grupper?

5 kommentarer:

Signora sa...

Jag har inte min son på förskola för i det landet där vi bor brukar inte barnen börja förrän de är tre år. Alltså borde jag väl inte uttala mig i frågan...?

Men å andra sidan umgås vi i grupp med andra barn nästan dagligen ändå och jag kan tycka att det finns en poäng i blandade åldrar. Min son lär sig olika saker från olika kompisar. Någon är vildare, någon är lugnare, någon är yngre, någon är äldre och de pratar dessutom flera olika språk precis som han gör. Självklart lär sig min son att det finns olika sorters människor som beter sig olika, har olika traditioner och olika kunskaper. Naturligtvis är det positivt.

I förskolesammanhang är det ju däremot ett helt annat läge efterssom det är så få vuxna som ska ta hand om så många barn. Hade jag lämnat min son på dagis hade jag nog föredragit om det hade varit mer homogena åldersgrupper. Mest av anledningen att det känns som att min son skulle kunna vara rätt utsatt bland ett antal fyraåringar. Det känns som att han skulle tvingas bli en hårdare människa, försvara sig och sitt och ständigt vara utlämnad åt vad de kunde tänkas hitta på. På samma sätt skulle han kanske bete sig så mot yngre barn.

Hmm... Jag skulle kanske verkligen inte yttra mig. Men så känns det, utan att jag någon som helst erfarenhet av dagis.

Vad är din inställning som proffs? Och som mamma?

Anna-Bell sa...

Hej Signora!

Så klart du får uttala dig i frågan! Jag vill ha olika synpunkter och allas inlägg tas tacksamt emot här på min blogg.

Ja, vad är min inställning?

Vissa på förskolan där jag arbetar tycker att det bästa är att ha ett-tvååringar i samma grupp. De menar att de har samma behov och man kan bemöta barnen på ett bra sätt, ha passande material och nå dem på ett bättre sätt om de är tillsammans i stället för att vara i en grupp med större barn där de stora kräver mycket uppmärksamhet. Jag kan förstå poängen men har svårt att inte tänka på att små barn faktiskt lär sig av stora barn, att de större barnen lär sig att visa hänsyn till de mindre och få hjälpa till och växa av det. Hur ska man som personal räcka till när alla små i en stor grupp har samma behov? Som att kramas, bli tröstade, få ny blöja och få hjälp med olika saker i den pedagogiska miljön?

Själv har jag ju min son hos dagmamma och många gånger reagerar folk på det eftersom jag själv arbetar på förskola. Rent yrkesmässigt tycker jag ju att vi gör ett bra jobb och att förskolan oftast är ett bra alternativ, men privat kan jag ju säga att grupperna är på tok för stora för att alla barn ska komma fram på allra bästa sätt. Men det är ju en annan fråga och har med politik och pengar att göra.

Ja, det var väl lite av mina tankar. Jag lär väl återkomma mer med det en annan gång antar jag.

/Anna-Bell

Anonym sa...

Svår fråga. Jag ser definitivt fördelar med båda alternativen, fast spontant skulle jag nog säga ålderhomogena grupper. Eller i alla fall grupper med ålderskillnad på max 1 år.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Vi har ju inte så mycket erfarenhet ännu. Men spontant tycker jag att det fungerar väldigt bra på Lillkattens förskola. det finns två avdelningar den ena med små barn, den andra med de lite äldre. Åldrarna är lite flytande och man får byta när det passar, inte när man uppnått en viss ålder vilket gör att det kan tas hänsyn till enskilda barns mognad och behov av sömn och sådant.

Dessutom gör avdelningarna väldigt mycket tillsammans. Så de mindre barnen har chans att lära känna de större, och får chans att lära sig av dem, samtidigt som de får möjlighet att vara små när det ska ätas, bytas blöjor och vilas.

Vi har ju haft sådan otrolig tur att hamna på en av de där förskolorna där det faktiskt fungerar. Som jag skrev i min blogg så är det 3,5 anställda på 13 barn på Lillkattens avdelning, så vi har det lika bra som barn hos dagmammor (inbillar jag mig). Jag har förstått att det verkligen inte ser ut så på de flesta andra förskolor.

Anonym sa...



my blοg; tantric massage In London
Also see my web page - tantric massage in London web site here