tisdag 21 oktober 2008

Chanser till graviditet

Linné bedömde graviditetschanserna till detta försök, som ju gick i stöpet, till
35-40 %. Vid ett FET är chanserna lägre sa sköterskan jag talade med idag och det vet jag ju om. Sätter man in två embryon ökar chanserna med 10-20% men då är det ju risk för tvillinggraviditet sa hon och tillade att våra embryon förmodligen är fina. Då sätter de bara in ett.

"Jag vill inte ha tvillingar" sa sambon när vi pratade om det.
Sedan började han prata om sin morbror som har tre barn och att han far runt som en galning på fotbollsträningar, scoutläger och simningsuppvisningar.
"Jag vill ha tid för barnen och ge dem allt och gärna ha lite tid över själv också."
Jag fattar vad han menar. Vi är inte i närheten av att sätta tillbaka två. Inte som det ser ut nu i alla fall. Jag blir inte livrädd av tanken på tvillingar mer än när jag tänker på att jag inte vill att Prinsen ska få för lite tid om det skulle komma två bebbar istället för en.

Well tiden får utvisa om det blir någon bebis överhuvudtaget. Ja Storken förresten, jag fattar inte hur läkaren kan säga att "Blir det inte nu så blir det senare." Hur kan han veta det? Det är ju inte alls säkert även om han kan ge oss en god prognos. Det var som Claes Gottlieb på Sophiahemmet. Han sa "Klart att ni kommer att få barn." Han hade rätt, även om min son inte blev till på just den kliniken, men att säga så...Hur vågar de? Som att man är nån slags Saida.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fast känns det ändå inte lite skönt att höra läkaren säga så? Som en garanti, liksom. Jag minns när vi träffade IVF-läkaren på Huddinge för första gången, och han sa "Det här kommer att ordna sig". Självsäkert som fan, men jag behövde höra det för att våga tro.

Vet du, jag känner på mig att det kommer att bli ett eskimå-syskon.

Kram

Anna-Bell sa...

Solkatten: Det känns skönt , men jag vågar liksom inte tro på det. För de kan ju egentligen inte veta helt fullt så klart, men det är en tröst och tanken ger en knuff framåt när man ska vidare i projektet.

Hoppas så att du har rätt, att det blir ett eskimå-syskon.

Kram tillbaka!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag blir galen på folk som berättar att det kommer att gå bra, vad det än gäller.

Jag vill gärna höra att de tror att de ska gå bra, och att de berättar varför och ger mig en procentchans. Men ett löfte där ingen som inte har övernaturliga krafter kan vara säker det vill jag inte ha.

Jag hade t.o.m. det inskrivet i mitt förlossningsbrev att de inte fick lova att det skulle gå bra, för de kunde inte lova en levande bebis även om allt tydde på det.

Du har ju haft större framgång på FET-fronten än på färskförsöken, eller hur? Så nu är det dags tycker jag!!!!