torsdag 2 oktober 2008

På måndag smäller det!

Idag pratade jag med någon vänlig kvinna på CvL. Sänkt dos Gonal F idag, 75 enheter. På lördag, ägglossningssputan. På måndag äggplock och på onsdag ET. Det börjar sannerligen dra ihop sig.

"Men vi behöver ju inte tala om för dagmamman egentligen" sa sambon idag. Sambon tror att hon inte kan hålla tyst. Men det ingår i hennes jobb att inte berätta. Hon är tvungen att vara tyst, för hon har tystnadsplikt och den är strikt. Jag vill tala om för att vi måste befinna oss i Uppsala i två dagar. Jag vill också tala om för att det kan bli lättare i framtiden eftersom man kanske måste ta fler svängar dit.Och så har jag haft chansen att tala tidigare i veckan , men inte tagit den, inte sagt som det är. Och på måndag drar vi. Det betyder att vi måste berätta imorgon. Har ont i magen för det faktiskt. Vi har heller inte bestämt vem som ska ta det. Sambon eller jag.

På jobbet tänker jag inget säga. Jag ljuger igen. Det är lite halvkaosigt där just nu, med en kollega som har panikångest och en annan som är helt av banan och inte varit på jobbet på länge. Kaos för att det är stora förändringar på ingång, för att folk har livit sparkade.

Ingen mer Gonal F för denna gång alltså. Bara att ladda för den bigga sprutan på lördag. På måndag smäller det!

10 kommentarer:

Signora sa...

Hurra, nu är det dags! :-) Massor av lyckönskningar om finfina resultat!

Och ljuga? Det får man! Definitivt i sådana här fall.

Tingeling sa...

Ja, eller tala sanning.
Varför inte berätta? känner jag. Men det är ju ert beslut.
Och faktiskt - tystnadsplikt har hon ju verkligen.

Fint att det är dags nu! Massa lycka till!

Tudorienne sa...

Lycka till på måndag!

Anonym sa...

Härligt med så många ägg, grattis. Vill också önska er lycka till på måndag.
Ang att berätta för dagmamman så tycker jag inte ni ska göra det om magkänslan säger nej.

(Dessutom ger jag inte ett lingon för tystnadsplikten.Är hon en skvallrigt lagd människa är detta alltför "snaskigt" för att inte sprida till alla och envar som vill höra.)

jennica sa...

Jag har hittat till din sida för ett tag sedan. Vi är på väg att göra vårt första IVF efter flera års ofrivillig barnlöshet och nu sprayar jag sedan fyra dagar tillbaka! Jag är 35 år, gift och bor på södermalm i shlm. Det känns helt overkligt att ha kommit så långt efter att ha stått i Stockholms landstings evighetskö och nu är allt mest abstrakt, är det verkligen sant att vi nu snart skall få försöka!?

Eftersom du ligger precis innan i händelserna så följer jag dig med spänning och hoppas verkligen ni lyckas! Vi har inte berättat för någon alls. Jag tror verkligen att vi skulle behöva det egentligen, men det tar emot. Jag vill inte bli definierad utifrån vår barnlöshetsproblematik. Samtidigt kan man ju bli galen vissa dagar när det bara pyser över i huvudet.

Jag har en praktisk fråga till dig: Hur långt innan fick du veta vilken dag det är dags att börja ta sprutor? Vi har ett läkarbesök inplanerat sparydag 21 och jag funderar på om man måste köpa hem sprutorna i förväg så att man verkligen har det hemma om läkaren då säger att "nu är det dags att börja ta sprutorna".

Jag följer dig och flera andra med spänning och även om det en en tråkig problematik vi delar så finner jag viss tröst i att det finns andra som vill dela med sig av sina tankar, eftersom jag inte har några i min närhet som jag orkar dela det med nu. All lycka!

zygoten sa...

Härligt att det går så bra! Stort lycka till på måndag. /Kram Z

Anonym sa...

Kikar in ibland och vill önska dig lycka till!
Känns det fel att berätta för dagmamman så får man mörka, hitta på något annat ärende till Uppsala!
Kram Maria

Anonym sa...

Ja, man har så många gyllene tillfällen att berätta. Men det är lätt att det inte blir av. Jag känner fortfarande att det är orättvist att vi i vår "bransch" måste berätta vad vi håller på med, medan alla som kan få barn på vanligt sätt kan hålla allt ytterst privat så länge de vill. Men jag tror du känner när du är mogen för att ta det steget med var och en. Stort "tillykke" med ägglossningsspruta och äggplock nu! Kram.

Uniflora sa...

Vad härligt det ser så bra ut!! Jag hejar på er på måndag. Kram

Anna-Bell sa...

Signora: Tack för lyckönskningar! Jag jag tycker faktiskt också att det är ok med vita lögner.

Tingeling: Visst skulle vi kunna tala om, men jag känner verkligen inte för att berätta på jobbet och därför låter jag bli. Tackar för ditt lycka till!

Tudorienne: Tack gumman!

Storken: Jag vet faktiskt inte om hon är skvallrig. Hon är en underbar människa så jag vill ju inte tro det. Ja vissa verkar ha lite svårare med det där med tystnadsplikten än andra, det har man ju märkt. Men det blir jag förbannad över. Har man tystnadsplikt så är det ens förbannade skyldighet att hålla truten.
Tack för lyckönskningar!

Jennica: Hej! Vad kul att du har hittat till mig! Ja det är svårt det där, om man ska berätta eller inte. Jag talade om för min allra bästa vän direkt och det har varit till stor hjälp, men ännu är ju de allra flesta ovetandes faktiskt.

Angående det där med sprutorna så tror jag att jag fick reda på det någon vecka innan. (Otroligt vad snabbt jag glömmer...)Jag började ta sprutorna på spraydag 22. Kanske att du ska hämta ut sprutorna så att det är gjort? Det gör ju inget om de ligger i kylen några dagar extra.

Stort lycka till, till dig också!!

Zygoten: Tackar så mycket!

Maria: Ja man har ju blivit rätt påhittig genom åren;) Tack för lyckönskningar!

Tovalisa: Som du kan läsa så blev det inte alls som jag trodde när sambon tänkte tala om för dagmamman. Hm, så det kan gå. Tack för tillykke;)

Uniflora: Tack vännen för att du hejar på oss!