onsdag 1 oktober 2008

Äggblåsorna är räknade

Idag var jag hos Doktor L och räknade äggblåsor.

Höger sida: 10 sycken + 4 små

Vänster sida: 16 stycken

Fatta, 30 stycken!!

Alla, förrutom de 4 minsta, var mellan 10 och 19 mm.

"Oj!" sa Doktor L. "Jag är lite förvånad att du har svarat SÅ bra på medicinen."

För tre år sedan hade jag samma dos och då var det ungefär hälften av antalet äggblåsor, ca 15, när jag var på ultraljud.

Ikväll fick jag ta en lägre dos, 150 enheter istället för 187,5. Imorgon ringer de från CvL och talar om när äggen ska ut. Förmodligen någon dag i början av nästa vecka. Själv hoppas jag på söndag.

Hela magen är full av äggblåsor. Inte konstigt att jag är väldigt öm. Hoppas på många fina ägg också. Är rädd att det är få eller kassa ägg. Är det inte bättre att ha färre äggblåsor?

Måste jag oroa mig för överstimulering? Idag såg det bra ut. Men i morgon eller om ett par dagar...Blev lite nojjig faktiskt när det visade sig att det var så himla många, även om det ju också är positivt antar jag...

10 kommentarer:

nylsa sa...

Grattis till alla äggblåsorna, det här kommer gå bra tror jag.
kram

Tingeling sa...

Inte illa!
Många blåsor kan ju vara många bra blåsor, det behöver ju nödvändigtvis inte alltid vara så att få blåsor betyder bra och många dåligt.
Förstår att du är glad över antalet, sannolikheten att få ett riktigt bra känns ju större i alla fall! (så skulle jag tänka)
Lycka till!

Signora sa...

Jag fick ju också massa blåsor (de punkterade 42 st) och fick ut 35 ägg varav 31 var mogna. Jag var dock i riskzonen för överstimulering (vilket blodprovet visade och inte antalet blåsor) så jag fick dels plocka ut äggen lite för tidigt och dels blev det nedfrysning av de 6 befruktade embryon som höll god kvalitet. Av dessa fick fyra tinas upp för ett första FET så att de fick fram ett 8-celligt och ett 4-celligt. Dessa två var av god kvalitet (men gravid blev jag inte) och vi har dessutom två frysisar kvar.

Jag hade alltså ungefär lika många blåsor som du och fick ett resultat på sex infrysta embryon. Helt okej, men jag trodde att vi skulle få typ 30 fina embryon så jag var ändå lite besviken.
Så även om det ofta (inte alltid) blir lite sämre kvalitet på äggen om det är många, så räcker det säkerligen till ET och några FET ändå.

Lycka till!!!

Anonym sa...

Även om inte alla är av toppkvalitet så spelar det ju inte så stor roll nu, för det kommer säkerligen finnas flera som är jättefina!!

zygoten sa...

Var glad att du hade många äggblåsor och att de tänker plocka dem innan de tillbakabildas igen som blev läget för mig... Det kommer säkert finnas många bra ägg! Inte konstigt det spänt om magen på dig:)/Z

Tudorienne sa...

Grattis til äggblåsor och lycka til med fortsättningen! Grymt spännande!

Anonym sa...

Förstår att du är spänd i magen när du har en hel armé där inne:) Håller tummarna för att de är jättefina när det är dags för äggplock!! KRAM

Anonym sa...

Åh vad bra! Det kommer att gå finfint!

Anna sa...

Å, vad bra! Håller tummen för en strålande fortsättning!!
Stort lycka till!!!

Anonym sa...

Wow, grattis! Förstår din oro, den finns alltid med. Oavsett antalet ägg. Jag hade bara 6 blåsor och var orolig för det. Men oddsen är ju på din/er sida, och tyvärr är det allt man har att gå på så här i förskott. Jag hoppas för er!
Lycka till!