tisdag 2 juni 2009

Planet

Ett plan har troligtvis störtat i Atlanten. Så fruktansvärt. Några tips på vad jag ska tänka på i juli när jag ska flyga till Grekland, jag som är flygrädd? Eller egentligen, jag är inte rädd för just att vara i ett flygplan. Jag har ett kontrollbehov och jag är rädd för döden. Ni fattar. Jag tycker att det är jobbigt att behöva förlita mig på någon människa jag inte känner, han eller hon som kör planet. Man kan liksom inte bara "Stanna, jag vill av" som med bil. Och sedan det värsta, blir det en katastrof, som nu med detta plan, så finns det liksom ingen återvändo. Samtidigt vill jag inte att min rädsla ska göra att jag missar saker, som att se världen. Svårt det där. Men helt bekväm i ett plan, det är jag inte.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår precis hur du känner det, jag är likadan... Har inget bra råd att ge dig tyvärr. Vi har både piloter och flygledare i vänkretsen och när de berättar om all säkerhet som måste uppfyllas så känner jag mig lugnare. Men bekväm, nej det är jag inte ändå. Kram

Signora sa...

Jag är likadan. Tycker inte alls om att flyga. Statistik och information hjälper inte.
Men jag bestämde mig för många år sedan att jag inte skulle låta mig hindras i någonting för att jag är rädd. Så jag tog bla ett jobb jag gärna ville ha, trots att det innefattade 220 resdagar/år och samtliga resor innefattade flygningar. Dumdristigt kanske. Men jag överlevde flygningarna och hade mycket kul. :-)

Men något råd om hur man blir mindre rädd har jag nog inte. Jo, förresten! När jag flyger tidiga morgonflygningar är jag för trött för att vara rädd så det är väl mitt tips. Och flyger du charter till Grekland från Sverige är det väl tidigt morgonflyg dit och nattflyg hem? Perfekt alltså! :-)

Hoppas du får en bra resa!

Uniflora sa...

Jag satt på ett plan när jag fick veta vad som hänt... Inte helt kul att läsa tidningsartiklarna. Men det är troligare du dör i biltrafiken så flyget ska du inte vara rädd för egentligen.